Hur når man igenom bruset?
I veckan höll vi en förmiddagsföreläsning för media-klasserna på Ingrid Segerstedts Gymnasium. Vi pratade om varumärken, kreativitet och kommunikation och om hur man ska göra för att nå igenom bruset idag.
Det är alltid intressant att höra vad unga människor tycker och tänker, direkt från dem och inte från nån undersökning. De tyckte att många varumärken överskattar sin förmåga att tala till ungdomar på deras språk – något som inte tycks ha förändrats ett dugg sedan vi själva var unga. Kan man tolka det som att de som ansvarar för varumärkens kommunikation är oförmögna att sätta sig i mottagarens perspektiv?
I ljuset av att kreativiteten stadigt går ner, att få vågar vara annorlunda och att människor blir mer och mer likgiltiga till reklam och finner varumärken ointressanta, vill vi fortsätta samtalet om hur vi kan vända detta och skapa förutsättningar för att lita på kreativitet. Och att aldrig sluta påminna oss om att all kommunikation sker på mottagarens villkor! Det räcker inte att man är med på TikTok…
Tack Henrik Smith, medialärare på Ingrid Segerstedts gymnasiet. Vi ser fram emot fortsatt kreativt utbyte!