Varför investerar man miljarder i att bygga nya stadsdelar, men lämnar namnet åt slumpen?
Namnet är en unik möjlighet för varje varumärke att sticka ut i bruset och bli ihågkommet. Att hitta rätt namn till ett nytt varumärke borde tas på samma allvar som när man väljer namn till sitt barn. Det gäller vare sig det är en stadsdel, en produkt, en tjänst, ett koncept eller annat som ska namnges.
Ett bra namn är resultatet av en genomtänkt process, ett strategiskt beslut, djupt förankrat i varumärkesplattformen (vision, mission, kärnvärden), och prövat utifrån olika scenarion för att det ska ge rätt associationer också på lång sikt. Men så går det sällan till i verkligheten… Alltför ofta dyker det upp ett ”arbetsnamn” helt slumpmässigt som sedan får hänga kvar, som i exemplet ovan. Man vänjer sig vid namnet och tycker till slut att det funkar.
När det gäller platser/stadsdelar/destinationer som ska namnges, är det förbluffande många som gör det enkelt för sig och lägger till ”Nya” framför ett befintligt namn. Det blir varken intressant eller inspirerande, och uppfattas snarare som brist på fantasi eller att man inte orkar lägga energi på det. Detta är förstås helt förkastligt.
Det är synd att inte fler tar chansen att särskilja sig med ett namn som uttrycker det man önskar, också på lång sikt. Inför 2024 önskar vi att fler ska bli medvetna om potentialen av en seriös namngivningsprocess.
Anlita oss gärna under vägen. Hör av dig så berättar vi mera!