2324
post-template-default,single,single-post,postid-2324,single-format-standard,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Paustips: Böcker.

Vi älskar att läsa och lyssna. I sommarpausen delar vi med oss av några godbitar.

Söndagsvägen, Peter Englund

Bra ”True Crime” på svenska om ett bortglömt fall som var stort på sin tid. Härliga tidsmarkörer och ett bra språk (vilket inte är helt  vanligt i den stora svenska deckarfloran!)

Samlade verk, Lydia Sandgren.

Fantastisk debut, mycket igenkänning för den som hängde ute i Göteborgs nattliv under 80-talet. Augustnominering månne?

Vera, Ann Swärd

Året är 1945. Den unga Sandrine är gravid och på flykt genom Europa efter kriget och dimper ner i en dysfunktionell överklassfamilj i Sverige. En filmisk roman om kärlek, svek och dubbelhet, om livets outgrundliga resor och vad de gör med oss. Som att läsa en film, ibland gör det ont att läsa, men ”Vera” är omöjlig att lägga ifrån sig. 

Vem dödade Bambi, Monika Fagerholm

En mörk berättelse om en gruppvåldtäkt i den fashionabla Villastaden. Om tiden som aldrig kan vridas tillbaka. Om familjer som går sönder. En mångfacetterad roman där Monika Fagerholm förtrollar, fördjupar med sitt alldeles unika språk om ett samhälle som aldrig mera blev sig likt, även om ingen talade om ”det där som hände”. 

Reclown, Jan Cederquist

Om att våga göra det som är annorlunda och oväntat. Jan Cederquist, en av Sveriges mest framgångsrika copywriters skriver personligt om sitt liv som kreatör där hans främsta ledstjärna är mod.  ”Pappa är ingen skogshyggare, han är reklown”, sa Jan Cederquists femårige son Oliver som fällde repliken och därmed satte titeln. 

Öga mot öga: möte med den kreativa revolutionen i Sverige, Lars Falk, Claes Bergquist, Kurt Lundkvist

Den kreativa revolutionen i Sverige inleds 1964 (15 år efter USA) och pågår fram till 1994. Under dessa år genomgår reklambranschen en drastiskt förändring. Och mitt i den stod Lars Falk, Claes Bergquist och Kurt Lundkvist. Vad kan vi som kreatörer idag lära av historien?