Låt oss prata vision… igen
Vi tröttnar aldrig på att prata om vision. Kanske för att väldigt få har en tydlig och inspirerande vision. – Här finns alltså mycket att göra!
Vi lever idag i en visionslös tid vilket förstås påverkar avsaknaden av vision hos många verksamheter. Man blandar ofta ihop vision och mål. Att ha tydliga mål är självfallet viktigt men ett mål är inte det samma som en vision. Vision är något större; en dröm, en ledstjärna, ett tillstånd – något vi strävar mot men antagligen aldrig riktigt nå fram till. Visionen handlar om vad vi vill uppnå och den måste trigga medarbetare att ständigt vilja röra sig framåt mot den.
På vår Sommaraffisch från 2021 fick visionen symboliseras av en fyr som blinkar lång borta i mörkret. 2017 skrev vi en debattartikel på ADA Sweden där vi efterlyste varumärken med vision och eftertanke. Båda dessa artiklar är fortfarande aktuella och skulle kunna varit skrivna idag… inte mycket har hänt. Tyvärr. Verksamheten bör inse vilken oerhörd hjälp en tydlig vision är för att nå ut i bruset, bli upptäckt och gillad.
Visionen är grunden till allt, utan vision är det svårt att positionera sig och det är omöjligt att kommunicera på ett trovärdigt sätt.
En vision är inget man snyter ut under en halvdags workshop men oftast så finns det redan ett embryo i de tankar och drömmar som en gång födde verksamheten. Leta där!
Vi hjälper verksamheter att skapa en inspirerande vision och en kreativ varumärkesplattform för att positionera sig på marknader där allt för många är kopior av varandra.