Är sociala medier vår nya dörrmatta?
Enligt en artikel I Harvard Business Review* med rubriken Why Marketers Are Spending Less on Social Media har amerikanska företags mediabudget förlagd till sociala medier, minskat kraftig och är den lägsta på 7 år. Endast 11% av mediabudgeten spenderades på sociala medier 2024, jämför med ”toppåret” 2022 då siffran var 57% (pandemiår men ändå…). Artikeln belyser ett antal orsaker bakom denna minskning, bland annat att det är väldigt trångt på sociala medier. Det blir svårare att få uppmärksamhet, vilket i sin tur betyder att varumärken kanske söker andra sätt och kanaler för att nå ut till dem de vill kommunicera med.
Idag översköljs vi av ”innehåll”. Detta ständiga flöde av innehåll gör att vi tröttnar och vårt uppmärksamhetsintervall (attention span) minskar. Genomsnittsamerikanen bläddrar regelbundet mellan 7 plattformar (misstänker att det är ungefär samma i Europa/Sverige). Sociala medier har inte levererat. När man frågar marknadschefer i USA hur mycket sociala medier bidragit till företagens resultat de senaste 6 åren blir svaret 3,5 på en 7 gradig skala. (även om det var ett litet lyft under pandemin). Det är svårt att avgöra sociala mediers effekt på försäljning. 1/3-del säger: ”vi har inte kunnat visa effekten ännu.” 1/3-del säger: ”bevisat effekten kvantitativt”, och sista 1/3-delen säger: ”god kvalitativ känsla av effekten, men inte en kvantitativ effekt.”
Vi kan konstatera att det finns en överskattad förväntan på sociala medier som inte infriats ekonomiskt. Viljan från företagsledare att spendera pengar på annonsering i sociala medier har varit stor – man vill synas i sociala medier och tror att man gör det. Men hur kan man tro det?
Möjligheter att fundera på istället för att trängas i det digitala bruset:
• Kanaler – Finns det andra ställen/kanaler där vi kan möta dem vi vill nå?
• Positionering – Ju tydligare du är med vem du är och vad du vill vara, desto lättare är det att förstå och gilla dig. Tydlighet gör förstås oxå att de som inte gillar det du står för väljer något annat… den risken måste du våga ta! Den som vill vara allt för alla betyder ingenting för någon.
• Kreativitet – Våga lita på det kreativa! Där finns energin som gör att ett budskap kan beröra en mottagare. Den som vågar göra något eget, något oväntat eller annorlunda kommer att skicka ut och få uppmärksamheten. Psst … har vi glömt av hur starkt humor kan vara, inspireras och lär av de som fattar och vågar; t ex Degerfors bibliotek eller Sparbanken i Tanum…
• Låt saker få ta tid – att snabbproducera ”innehåll” till sociala medier är meningslöst! Bättre att göra en bra sak istället för tio dåliga. Det sparar både tid, pengar, människor och miljö. För data kring detta se vårt från inlägg från 9 september ”Varför fortsätter verksamheter att strö pengar på reklam och kommunikation som inte når fram?”
* av Christine Moorman och Koen Pauwels