3530
post-template-default,single,single-post,postid-3530,single-format-standard,stockholm-core-2.1.6,select-theme-ver-7.5,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Ett år med DCD22 Göteborg.

I förra vecka var det presentationsdagar på Medieinstitutet av DCD22s (Digital Content Designer-22) exjobb. Under det senaste året har vi haft klassen i 3 olika kurser. Vi startade med kursen Kreativa Produktionsprocesser (inkl Kreativ Brief), där vi föreläste och handledde klassen i vilka utmaningar det innebär att jobba i kreativa processer, från idé till genomförande. Hur den kreativa briefen kan ta ut riktningen och hjälpa kreativiteten riktas rätt. Klassen jobbade i grupper med olika case inom småhusbranschen där aktörerna (som i många branscher) ser väldigt lika ut, agerar på liknande sätt och försöker att nå liknande människor. Måste man positionera sig som alla andra? var den stora frågan. Svaret var tydligt NEJ! Tvärtom. Ett antal nya spännande positioneringar presenterades. Härligt att se!

Direkt efter sommaren startade kurs nummer 2‚ Content och kommunikation på digitala plattformar. Som vi nämnt på bloggen tidigare har vi lite problem med ordet ”content”, vi pratar hellre om MERVÄRDE. I kursen pratade vi om vad mervärde/content/innehåll faktiskt är och vad det kan tillföra ett varumärke. Att våga vara personlig. Att göra saker som engagerar människor. Att göra saker som känns och att vara bjussig. Ämnen som behandlades var bland annat; innehållsstrategi, storytelling och woke-advertising. Inspirerande, underhållande och utbildande var 3 ledord som genomsyrade presentationerna från klassen.

I slutet av oktober delade vi ut briefen för utbildningens exjobb. Några valde att jobba med skarpa case andra med sina egna (kommande) verksamheter och några valde fiktiva case. Så i förra veckan var det alltså presentation av 34 exjobb. Riktigt spännande att se alla dessa kreativa och kluriga tankar som på något sätt blivit kommunikation. En stor spännvidd på hur studenterna tagit sig an uppdraget och vad det utmynnat i. Tack för detta året DCD22, det har varit inspirerande och roligt att lära känna er. Tack oxå till Chandler Bosch som är utbildningsledare på Medieinstitutet.