Intervju med oss i samband med 48h
“Var beredd på att jobba hårt, men lämna dåliga sammanhang. Jobba med människor som får dig att må bra.“
Maria Alexén och Anders Avehall är duon bakom kommunikationsbyrån Alexén Avehall Advisory. De är kreativa strateger och rådgivare inom varumärkesutveckling och hjälper företag att hitta en riktning i sin kommunikation. Utöver detta har duon föreläsningar och undervisar på Yrgo och Nätverkstan/Kulturverkstan i Göteborg. De är även sponsorer till årets upplaga av 48h. Nomineringar i Guldägget, Guldnyckeln, Årets byrå och mer än 25 år som framgångsrika kreatörer i branschen; de kan kommunikation helt enkelt.
Hur skulle ni beskriva ert jobb?
A: Långa diskussioner som slutligen blir till en idé eller insikt.
M: Vi löser kommunikationsproblem. Det handlar hela tiden om att vara nyfiken och lyhörd, att se olika perspektiv och infallsvinklar. Då kommer idéerna.
Vad är nyckeln till ett bra teamwork?
A: Förtroende, respekt och långa diskussioner.
M: Att vara öppen för andra perspektiv än sitt eget. Att bolla idéer tillsammans. Släpp prestige. Ha kul och ge aldrig upp!
Hur tydlig bör gränsen vara mellan reklam och konst?
A: Tydlig! När du jobbar med reklam finns det alltid en uppdragsgivare; med konst utgår du från dig själv.
M: Konstens uppgift är att vara fri och utmana. Reklam kan också gärna utmana, men har i allmänhet ett kommersiellt syfte för en uppdragsgivares räkning.
Har ni några förebilder i branschen?
A: Bill Burnbach, Lee Clow och Tibor Kalman.
M: Jan Cederquist. Hans tidlösa text i ”Ord till salu” (första utgåvan från 80-talet) säger egentligen allt en copywriter behöver veta. Han skrev så här till mig: ”Maria! Våga lita på det som är din byrås namn.” Byrån jag var med och drev i slutet av 90-talet hette Intuition… De där orden bär jag alltid med mig.
Vilka tips har ni till nyblivna kreatörer som vill ta sig in på arbetsmarknaden?
A: Ge inte upp, tjata! Utveckla din egna stil.
M: Se till att få förutsättningar för att göra ett bra jobb, att du vet varför du gör saker. Om man blir stressad som kreatör beror det ofta på att man fått en dålig brief, att uppdraget inte är tydligt. Vad är syftet med kommunikationen? Vad ska mottagaren känna, tycka, göra? Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Var beredd på att jobba hårt, men lämna dåliga sammanhang. Jobba med människor som får dig att må bra.
V ilken bok kände ni senast var så bra/intressant att ni ville övertala ALLA era vänner att läsa den?
A: Per Hagman “Allas älskling, ingens älskare”. Och Kjell Westö “Den svavelgula himlen”.
M: ” Det enda könet” av Katrin Kielos (Marcal) är en ögonöppnare som alla borde läsa. Den kom ut 2012, idag är den översatt till sexton språk och blev utnämnd till en av årets böcker 2017 av The Guardian. Ett utdrag ur boken;
”Vi har fått en generation kvinnor som är fruktansvärt hårda mot sig själva. Många kvinnor behöver idag ingen manlig reklambyråchef som tittar på dem som om de vore värdelösa. De tittar på sig själva på det sättet, även om de nuförtiden själva är chefer på byrån. Feminismen talade en gång i tiden om att det inte handlade om att sno åt sig en större bit av kakan åt kvinnor. Feminismen handlade om att baka en helt ny kaka. Det har visat sig lättare sagt än gjort. Vi tillsatte kvinnor och rörde om. En hel generation kvinnor verkar ha tolkat de käcka utropen om att du kan bli vadsomhelst, till att du måste vara allt. Annars är du värdelös.”